Kaffeforbrug kan reducere risikoen for leversygdom

En ny rundbordsrapport fra Institut for Videnskabelig Information om Kaffe (ISIC) om 'Tager efter leveren: kaffe, koffein og livsstilsfaktorer' fremhæver den potentielle rolle kaffekonsumtionen medfører for at reducere risikoen for leversygdomme som levercancer og cirrose.

Roundtable delegerede, herunder akademikere, mediamedikere og repræsentanter fra nationale leverforeninger fra tværs syv europæiske lande, mødte for at diskutere den seneste forskning om kaffe og lever sundhed og de mulige mekanismer bag en foreslået reduceret risiko for leversygdom.

Rundtabellen, der blev afholdt ved Royal Society of Medicine i London, blev ledet af professor Graeme Alexander (University College London og seniorrådgiver for British Liver Trust), som også præsenterede for udbredelsen af ​​leversygdom i Europa og livsstilens rolle. Dr. Carlo La Vecchia (professor i medicinsk statistik og epidemiologi, afdeling for kliniske videnskaber og fællesskabshjælp, Università degli Studi di Milano) drøftede den seneste forskning om kaffe og lever sundhed og potentielle mekanismer. Gruppediskussion fokuserede på, hvordan man bedst kan formidle de seneste resultater og udfordringer for både leveforeninger og sundhedspersonale.

Leversygdom er en betydelig bekymring i hele Europa, hvor kronisk leversygdom er den femte mest almindelige dødsårsag1, og omkring 29 millioner mennesker i Den Europæiske Union lider af en kronisk levertilstand2.


Send forespørgsel

Du kan også lide